SAĞLIK HİZMETLERİ ALANI

11.08.2015 4162

                              PROGRAMLA İLGİLİ GENEL BİLGİLER

Mesleki ve teknik eğitim alan programları, bireyleri iş hayatına hazırlamak amacıyla

tasarlanmış olup iş gücü piyasası ihtiyaçları ve iş analizi yaklaşımını esas alır. Bu yaklaşımda

meslekler analiz edilerek meslek profili tanımlanır ve meslek elemanının yapması gereken iş / görev

ve işlemler belirlenir. Bir yandan öğretim programı, söz konusu iş ve işlemleri yerine getirebilmek için

sahip olunması gereken bilgi, beceri, tutum ve tavırları kazandırmayı ders ve modüller yoluyla ortaya

koyarken eğitim etkinlikleri bu çerçeveye uygun olarak bireyleri iş hayatına hazırlayacak şekilde

planlanır.

Öğretim programı; eğitsel etkinliklerin hazırlanması, uygulanması ve değerlendirilmesini içeren

detaylı bir plandır.

Bu plan;

Sektör beklentilerine cevap veren, ulusal ve uluslararası bilgi, beceri ve yetkinliklere sahip

meslek elemanları yetiştirecek,

Her yeterlik seviyesinde bireye yatay ve dikey geçiş imkânı tanıyacak,

Bireylere, farklılıkları ve özelliklerine uygun seçenekler sunacak şekilde hazırlanır.

 

                                         PROGRAM HEDEFLERİ

 

Sağlık hizmetleri alanında verilen eğitim ile ebe yardımcılığı, hemşire yardımcılığı ve sağlık

bakım teknisyenliği dallarının kazandırdığı bilgi becerilerle, sağlık kurum ve kuruluşlarında sağlık

profesyonellerine yardım ederek sağlık hizmeti sunmayı amaçlamaktadır.

Artan nüfus, sosyal, kültürel ve ekonomik koşulların değişmesi karşısında sunulan sağlık

hizmetlerinin çeşitliliğinin artması beklenen hizmetin sunumunda sağlık profesyonelinin iş yükünü

artırmıştır.

Ülkemizde sağlık sektöründe sunulan hizmetlerin gelişmesi, sağlık hizmetlerinden beklentilerin

değişmesi ile sağlık profesyoneli nezaretinde yardımcı olarak çalışan ve ayrıca hastaların günlük

yaşam aktivitelerinin yerine getirilmesi, beslenme programının uygulanması, kişisel bakım ve temizliği

ile ilgili sağlık hizmetlerine ulaşımda yardımcı olan ve refakat eden sağlık teknisyenlerine ihtiyaç

duyulmuştur.

 

Sağlık Hizmetleri Alanı Çerçeve Öğretim Programında;

1. Ebe Yardımcılığı,

2. Hemşire Yardımcılığı,

3. Sağlık Bakım Teknisyenliği,

dalları yer almaktadır.

 Bu doğrultuda Sağlık Hizmetleri ve alan altında yer alan meslekte ulusal ve uluslararası

düzeyde standartlara uygun örgün öğretim programı hazırlanmıştır.

 

Bu programda öğrenciye;

Mesleki gelişimi sağlama, hastanın beslenmesini sağlama, bilgisayar ofis programlarını

kullanma, sağlık hizmetlerinde etkili iletişim kurma, insan vücudunun anatomi ve fizyolojisini

tanıma, mesleki hak ve sorumluluklar doğrultusunda çalışma, hastanın tıbbi bakımını

destekleme, hastanın kişisel bakımını yapma, hasta/yaralıya ilk yardım uygulama ile ilgili bilgi,

beceri ve yetkinliklerin kazandırılması hedeflenmektedir.

 

Ebe yardımcılığı dalında; aseptik tekniklere uygun çalışma, enfeksiyon hastalıklarına karşı

önlem alma, sistem hastalıklarını tanıma, sağlık psikolojisi, doğum öncesi izlem ve doğuma

yardımcı olma, kadın hastalıkları ve aile planlaması hizmetlerinde yardımcı olma, yenidoğan

ve çocuk sağlığını koruma ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılması hedeflenmektedir.

 

Hemşire yardımcılığı dalında; aseptik tekniklerine uygun çalışma, enfeksiyon hastalıklarına

karşı önlem alma, sistem hastalıklarını tanıma, özel bakım uygulamaları, temel ilaç bilgisi,

sağlık psikolojisi, kadın hastalıkları ve aile planlaması hizmetlerinde yardım etme, yenidoğan

ve çocuk sağlığını koruma ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılması hedeflenmektedir.

 

Sağlık bakım teknisyenliği dalında; aseptik tekniklerine uygun çalışma, enfeksiyon hastalıklarına

karşı önlem alma,sistem hastalıklarını tanıma, sağlık psikolojisi, yenidoğan ve çocuk sağlığını koruma,

mesleki temel uygulamalar ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerinkazandırılması hedeflenmektedir.

 

 

                              A L A N / D A L  D E R S L E Rİ

ALAN ORTAK DERSLERİ

MESLEKİ GELİŞİM

BESLENME

OFİS PROGRAMLARI

SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM

ANATOMİ VE FİZYOLOJİ

MESLEKİ HAK VE SORUMLULUKLAR

MESLEK ESASLARI

HASTANIN KİŞİSEL BAKIMI

İLK YARDIM

 

 DAL DERSLERİ

İŞLETMELERDE MESLEKİ EĞİTİM

ASEPTİK UYGULAMALAR

ENFEKSİYON HASTALIKLARI

SİSTEM HASTALIKLARI

ÖZEL BAKIM UYGULAMALARI

TEMEL İLAÇ BİLGİSİ

SAĞLIK PSİKOLOJİSİ

DOĞUM ÖNCESİ İZLEM VE DOĞUM  

KADIN HASTALIKLARI VE AİLE

PLANLAMASI

YENİDOĞAN VE ÇOCUK SAĞLIĞI

MESLEKİ TEMEL UYGULAMALAR

  

                        PROGRAMIN UYGULANMASINA YÖNELİK AÇIKLAMALAR

 

Bu çerçeve öğretim programı; her öğrenciye asgari düzeyde ortak bir genel kültür veren,

öğrenciyi yükseköğretim programlarına hazırlayan, iş alanlarına yönelten ve istekleri doğrultusunda

ilerlemelerine, kişisel yeteneklerini geliştirmelerine imkân sağlayan kazanımlara dayalı modüler yapıda geliştirilmiştir.

 

Çerçeve öğretim programı ile öğrencilerin alan ve dallar ile ilgili temel bilgi ve becerileri

kazanması, yeniliğe ve değişime uyum sağlaması, çevresindeki insanlarla sağlıklı iletişim kurabilmesi,

hedeflerini belirleyip bunlara ulaşmak için girişimlerde bulunabilmesi ve mesleki yeterliklere sahip

bireyler olarak yetiştirilmesi hedeflenmiştir.

 

 Program dört yıl olarak tasarlanmış, 9 ve 10. sınıflarda ortak dersler ile alan ortak dersleri, 11

ve 12. sınıflarda ise ortak dersler ile dallara özel derslerin okutulması planlanmıştır.

 

 Öğrenciler alan eğitimine 10. sınıfta başlar ve bu sınıfın sonunda başarı puanına göre dal seçimi yaparak

11 ve 12. sınıfta dal eğitimine devam eder.


 Eğitim öğretim faaliyetleri, çerçeve öğretim programında yer alan kazanımlar ile hedeflenen bilgi ve becerileri

kazandıracak şekilde planlanır ve uygulanır.

 

 Haftalık ders çizelgesinde; ortak dersler, alan ve dal dersleri ile seçmeli dersler yer almaktadır.

Alan ve dal dersleri öğrenme kazanımlarından ve modüllerden oluşmaktadır. Bu derslerdeki

modüllerin süresi belirlenirken yüz yüze öğretim süresinin yanı sıra sınavlar, performans çalışmaları,

projeler, yapılan uygulamalar vb. faaliyetlere ilişkin toplam öğrenme süresi dikkate alınmıştır.

 

Anadolu meslek programında dal dersleri ile ders saatleri, çerçeve öğretim programında

önerilen süreler de dikkate alınarak zümre öğretmenler kurulu tarafından belirlenir. Dal dersleri ve

süreleri belirlenirken dalın gerektirdiği tüm kazanımlar dikkate alınır.

 

İşletmelerde mesleki eğitim dersinin içeriği her dal için dalın gerektirdiği bilgi ve becerilerin

tamamını kapsayan, ağırlıklı olarak iş, proje, deney ve hizmetin yapılması ve uygulamasını gerektiren

öğrenme kazanımları dikkate alınarak zümre öğretmenler kurulu tarafından hazırlanır.

 

Staj; öğrencilerin mesleki bilgi, beceri, tutum ve davranışlarını geliştirmelerini, okulda olmayan

tesis, araç gereci tanıyarak gerçek üretim, hizmet ortamına ve iş hayatına uyumlarını sağlamak

amacıyla yaptırılır. Staj programının içeriği; ilgili sınıf /sınıflara ait kazanımlar esas alınarak temrin, iş,

proje, deney veya hizmetin uygulanmasını sağlayacak şekilde zümre öğretmenler kurulu tarafından

hazırlanır.

 

Öğrenci başarısı belirlenirken çerçeve öğretim programında yer alan derslerin ve modüllerin

öğrenme kazanımlarını yoklayan ölçme araçları geliştirilir ve değerlendirme yapılır.

 

                              PROGRAMDA AMAÇLANAN ÖĞRENME KAZANIMLARI

        Alan Ortak Kazanımlar

  • Mesleki gelişmesine yararlı olabilecek iyi ilişkiler kurabilme, öğrenmeyi öğrenme, bilgiye

          ulaşma, girişimcilik, iş fikirleri üretme ve işe uyum sağlamak amacıyla kendini geliştirir.

  • Besin ögelerini, besin gruplarını, sistem hastalıklarında ve özel durumlarda beslenme ilkelerini ayırt eder.
  • Kelime işlemci, elektronik tablolama ve sunu hazırlama programlarında doküman hazırlar.
  • Etkin iletişim becerisi ile kişiler, toplumsal gruplar, hasta, hasta yakını, engelli bireylerle ve

          özel durumlarda iletişim kurar.

  • Anatomi ve fizyoloji ile ilgili tıbbi terimleri, insan vücudunun temel yapısını, sistemlerin yapı ve işlevlerini ayırt eder.
  • Etik ilkeler doğrultusunda mesleki faaliyetlerini yürütür.
  • Fiziksel ortamı hastaya uygun hale getirerek hastanın bakım hizmetlerinin yürütülmesine,

          hasta bakımında kullanılan ekipmanların kullanıma hazırlanmasına ve hastanın güvenli olarak

          naklinin sağlanmasına yardım eder.

  • Hastanın kişisel bakımına ve terminal dönem sonrası işlemlerin yapılmasına yardım eder.
  • İlk yardımın temel ilkeleri doğrultusunda temel yaşam desteğini; kanama ve yaralanmalarda,

          kırık, çıkık ve burkulmalarda, diğer acil durumlarda ilk yardım uygular.

  • Vücut mekaniklerine uygun olarak hasta/yaralıyı taşır.

 

       Ebe Yardımcılığı Dalına Ait Kazanımlar

  • Sterilizasyon, dezenfeksiyon ve tıbbi atıkların ayrıştırılmasına yardım eder.
  • Enfeksiyon hastalıklarından korunmak için enfeksiyon etkenleri ve bulaşma yollarını ayırt

           ederek enfeksiyon kontrol önlemlerini alır.

  • Solunum, dolaşım, sindirim, endokrin, sinir, üro-genital sistem, kan, eklem ve duyu organları

           hastalıklarını ayırt eder.

  • Psikoloji ile ilgili temel kavramları, kişilik özelliklerini açıklar, duyguları kontrol altına alarak afet

          ve travmalarda hasta ve yakınlarına psikolojik destek sağlar.

  • Kadın ve üreme sağlığı, gebelik ve fetüs fizyolojisini ayırt eder. .
  • Doğum öncesi bakım, doğumla ilgili riskli durumlar, doğum ve sonrası bakımda ebeye yardım eder.
  • Jinekolojik sorunları ayırt ederek kadın hastalıklarının muayenesinde ve aile planlaması

           hizmetlerinin yürütülmesinde ebe/hemşireye yardım eder.

  • Yenidoğan ünitesinin hazırlanması, yenidoğanın değerlendirilmesi, yenidoğan ve çocuk

          sağlığının korunması ve geliştirilmesinde ebe/hemşireye yardım eder.

 

        Hemşire Yardımcılığı Dalına Ait Kazanımlar

 

  • Sterilizasyon, dezenfeksiyon ve tıbbi atıkların ayrıştırılmasına yardım eder.
  • Enfeksiyon hastalıklarından korunmak için enfeksiyon etkenleri ve bulaşma yollarını ayırt

          ederek enfeksiyon kontrol önlemlerini alır.

  • Solunum, dolaşım, sindirim, endokrin, sinir, üro-genital sistem, kan, eklem ve duyu organları

           hastalıklarını ayırt eder.

  • Ameliyathane, reanimasyon ve yoğun bakım ünitelerinin hazırlanmasına ve yapılan işlemlerde 

          sağlık profesyoneline yardım eder.

  • EEG ve EKG çekiminde, diyaliz, yanık ve transplantasyon ünitelerinde sağlık profesyoneline

          yardım eder.

  • Farmakoloji ile ilgili temel kavramları, ilaçların farmasötik şekillerini, veriliş yollarını, sistemlere 

          etkili ilaçları ve kemoterapötik ilaçları ayırt eder.

  • Psikoloji ile ilgili temel kavramları, kişilik özelliklerini açıklar, duyguları kontrol altına alarak afet 

           ve travmalarda hasta ve yakınlarına psikolojik destek sağlar.

  • Jinekolojik sorunları ayırt ederek kadın hastalıklarının muayenesinde ve aile planlaması

          hizmetlerinin yürütülmesinde ebe/hemşireye yardım eder.

  • Yenidoğan ünitesinin hazırlanması, yenidoğanın değerlendirilmesi, yenidoğan ve çocuk

           sağlığının korunması ve geliştirilmesinde ebe/hemşireye yardım eder.

 

       Sağlık Bakım Teknisyenliği Dalına Ait Kazanımlar

  • Sterilizasyon, dezenfeksiyon ve tıbbi atıkların ayrıştırılmasına yardım eder.
  • Enfeksiyon hastalıklarından korunmak için enfeksiyon etkenleri ve bulaşma yollarını ayırt

          ederek enfeksiyon kontrol önlemlerini alır.

  • Solunum, dolaşım, sindirim, endokrin, sinir, üro-genital sistem, kan, eklem ve duyu organları

          hastalıklarını ayırt eder.

  • Psikoloji ile ilgili temel kavramları, kişilik özelliklerini açıklar, duyguları kontrol altına alarak afet

          ve travmalarda hasta ve yakınlarına psikolojik destek sağlar.

  • Yenidoğan ünitesinin hazırlanması, yenidoğanın değerlendirilmesi, yenidoğan ve çocuk

          sağlığının korunması ve geliştirilmesinde ebe/hemşireye yardım eder.

  • Klinik laboratuvar çalışmalarında, radyoloji, anestezi ve reanimasyon ünitelerinde yapılan

          uygulamalarda, EKG, EEG çekimi, alçı işlemleri, diyaliz uygulamaları ve diş kliniği

          çalışmalarında sağlık profesyoneline yardım eder.